Hvordan søker du?
Søknad om offentlig godkjent Servicehund må sendes til Nav, og blir behandlet der på lik linje som andre hjelpemidler.
Her er link til Nav:
https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/servicehund
Fristen for å søke om servicehund for 2023, er 31.12.2022.
Søknaden må inneholde:
En bekreftelse fra kommunen på hvilke kommunale tjenester du mottar og hvor ofte du mottar slike tjenester.
En legeerklæring om din helse som beskriver:
- Sykdommer og skader av betydning for din helse
- Mobilitet/hjelpemidler til forflytning
- Fysisk styrke
- Balanse
- Reaksjonshastighet
- Utholdenhet
- Høyde og vekt
- Hørsel
- Syn
- Stemme/evne til å uttrykke deg høyt og tydelig
- Behov for søvn og hvile på dagtid
- Konsentrasjonsnivå
- Psykisk helsetilstand
- Medisinbruk
- Om det forventes en endring i din helsetilstand i løpet av de neste 12-18 månedene
Det er ikke utarbeidet et skjema for legeerklæringen. Du må selv passe på at legeerklæringen beskriver punktene over.
Hva skjer etter at søknaden er sendt?
NAV vurderer om du kan være aktuell for å få servicehund. I så fall blir du kontaktet av Faglig utvalg for servicehunder. De intervjuer deg, vurderer om du oppfyller vilkårene og om du kan få servicehund på årets budsjett. NAV fatter vedtak om dette.
Deretter blir du kontaktet av en hundeskole som har avtale med NAV for en kartleggings-samtale hjemme hos deg.
Når hunden har gjennomført grunntrening og spesialtrening for å dekke dine individuelle behov skal du delta på et to ukers kurs hos leverandøren. Her du trener sammen med servicehunden under ledelse av en hundetrener.
Du og servicehunden må bestå en godkjenningsprøve mot slutten av kurset. Etter godkjenningen skal du trene i 5 dager med servicehunden under ledelse av hundetrener hjemme hos deg selv.
NAV vil fatte et nytt vedtak om tildeling av servicehund.