Servicehund blir forstyrret

Siri forteller sin historie i hvor hennes servicehund blir forstyrret. Vårt flotte medlem Siri og hennes offisielle godkjente servicehund har deltatt i podcasten til Hundezonen.

Hun sitter i rullestol og får stor hjelp av Philip, en labrador som har fått omfattende trening i å hjelpe henne.

Men problemer oppstår når hun skal på tur i offentlige parker og områder. Andre hundeeiere har ikke alltid kontroll på hundene sine. Dermed blir Siri hindret i å bruke flotte turområder.

Hundezonen – Dagens episode

↘️ Link til dagens episode på spotify ↙️

Servicehund blir forstyrret - Servicehundforbundet
Servicehund blir forstyrret – Servicehundforbundet

Servicehunder er trent for å hjelpe mennesker med nedsatt funksjonsevne med dagligdagse oppgaver.

Når en servicehund er på jobb, er den fokusert på å utføre sin oppgave og assistere eieren. Forstyrrelser kan avbryte hundens fokus og forstyrre dens evne til å utføre oppgavene korrekt, hvilket kan føre til feil og enda fare for eieren. Derfor er det viktig å respektere servicehunder og unnlate å forstyrre den, selv når eier og servicehund er på tur.

↘️ Link til dagens episode på spotify ↙️

Servicehundforbundet - Sir Ubostad med servicehunden Phillip
Servicehundforbundet – Sir Ubostad med servicehunden Phillip

10 måter å kontrollere din hund i en park

• Bruk en sterk førerline: Bruk en sterk førerline for å kontrollere hundens bevegelser og holde den nær deg.
    • Trene grunnleggende lydighet: Trene din hund i grunnleggende lydighetsøvelser som «sitt», «bli», og «kom».
    • Hold øye med omgivelsene: Hold øye med andre hunder og mennesker i området. Og hjelp andre om du ser en situasjon oppstå.
    • Gi masse oppmerksomhet: Gi din hund masse oppmerksomhet når den oppfører seg bra, slik at den vet at du er fornøyd med den.
    • La ikke hunden løpe fri: La aldri din hund løpe fri i en park, da det kan føre til konfrontasjoner med andre hunder eller mennesker.
    • Unngå å spille aggressive spill: Unngå å spille aggressive spill med din hund i en park, da det kan føre til oppførsel som er vanskelig å kontrollere.
    • Bær godbiter: Bær alltid godbiter med deg, slik at du kan belønne din hund for god oppførsel.
    • Vær oppmerksom på tegn på stress: Vær oppmerksom på tegn på stress hos din hund, som skjelvende føtter eller tenner, og fjern den fra situasjonen hvis det er nødvendig.
    • Bruk en mild stemme: Bruk en mild, beroligende stemme når du snakker til din hund for å opprettholde en rolig og avslappet atmosfære.
    • Vær tålmodig: Vær tålmodig med din hund og gi den tid til å tilpasse seg nye omgivelser og mennesker.